måndag 3 september 2012

Femtåfestivalen i Likenäs

Nu kommer det ett inlägg om folkrace!
Man kan ju inte få nog av denne' underbare' sport så tänkte skriva lite igen. 
Denna helg var det dags för Likenäs MK att ha sin årliga femtå-festival. Det bjöds på både rullningar och tjuvstarter.
Tävlingen började vid 10:00 på lördagen och håll på hela dagen. Dock lyckades jag inte få med mig pappa på lördagen eftersom det var fyra timmars bil resa Tur och retur... 
Jag fick helt enkelt nöja mig med att gå på söndagen.  

Det var några bilar som man kände igen men även från klubbar som Hällefors MK, Vansbro MK, Munkfors MC och såklart Likenäs MK. Det var även många duktiga förare! det hände alltid något i varje heat och jag kunde inte sluta beundra alla förare. Vissa var såklart bättre, andra var sämre, men överlag var alla grymma! 

Det är en väldigt härlig bana med sand och grus. Lite svårt tror jag de hade med markeringarna dock. Det var ofta bilar genade och flög över markeringarna utan att få svart flagg. 
Banan har en väldigt härlig ''gung'' i sig. Det är många små backar innan kurvor och några ''S-kurvor''. En sak som är negativt med banan är att de har en ''S-kurva'' direkt efter starten. Det är dömt till problem. Tänk dig att du ska flytta fem-sex bilar på bredden två gånger..
Ja, ni kan ju gissa vad som hände. Exakt, de flög som bara den! Väldigt roligt för oss i publiken, mindre roligt för mekanikerna... 
De hade så i Karlstad innan de byggde om, men jag tycker det är bra att de har kvar den i Likenäs. det händer mycket mer då! 

Efter några pratstunder med ett par förare så vet jag nu att de tyckte banan var speciell, klurig och framförallt, ROLIG! Många slog sönder sina bilar väldigt illa, men, det är ju folkrace såå?
En till grym sak var att de hade ett riktigt påkostat fyrverkeri innan finalerna. faaast eftersom det var ljust ute så såg man inte raketerna.. inte så smart kanske, men det var ju en rolig ide! Det ska Likenäs MK ha pluspoäng för!  
När det gäller resultaten så citerar jag gärna vad Likenäs MK skrev ut på sin facebooksida:


Årets årgång av Femtåfestivalen blev en riktig Bubbelfest Vinnare av seniorerna blev Jörgen Jernberg Malungs MK i en VW bubbla tvåa kom Johnny Tongring Vansbro MK . Enda Värmlänning i A-finalen Christer Larsson Likenäs MK blev trea,men kan 
stoltsera med att han fick flest poäng under helgen.
I damer oldboys segrade Malung MK igen genom Emma Karlsson också hon körande i en VW Bubbla efter henne hittar vi Valter Persson Malungs MK ,Josefin Kjettselberg SMK Karlskoga tog en fin tredjeplats.
Juniorernas segrare heter återigen som många gånger förut Robin Jönsson Östmarks MMF ,klubbkamraten Linus Olsson Spets blev tvåa .bäste dalmas i denna final kom på tredja plats och heter Alexander Hallqvist.













Det var såklart värt den långa resan och vi tackar Likenäs MK för den fina festivalen! 

Ps. gillar ni detta inlägg? kolla då tvådagars på Kalvholmen! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar